pantad när man pantar?

jolls tog saken i egna händer och gick till lekplatsen
hm, gick och pantade burkar idag.. fyllde hela jolls vag, proppade den så full det gick och sen bar det av mot hemköp. Tänkte att det skulle vara bra att få bort de 2 sopsäckar fulla med pantburkar från verandan nu innan man ska flytta och eftersom jag inte orkar ta båda sopsäckarna på en gång så betar jag av lite i taget.
på vägen dit blir jag helt utstirrad, också inne i affären. och när jag betalar med kvittot i kassan blir man även då utstirrad. dom kollar på en precis som om man är fattigare än allt, bor på gatan och lever på pantburkar. precis som det är så fel, att panta lite burkar? sen sneglar dom på vagnen med jolls i, "jaha, en ung mamma som inte har råd och får gå och panta burkar".. sen ler dom lite snällt och uppmuntrande "kämpa på" typ..
varför är det så fel att panta flaskor? varför är det något skamligt som man ska behöva skämmas för? För det första är det faktiskt grymt miljövänligt och för det andra har jag faktiskt betalt för rätten att panta. Man betalar ju ändå panten när man köper flaskan, eller?
ska man skämmas för att man pantar en flaska?
aja, har varit på lekplatsen idag med familjen också. och efter suttit inne i 5 dagar med hällregn så tog jolls saken i egna händer och gick till lekplatsen med gåvagnen!
allt för mig/T


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0